2. óra: Előítélet és diszkrimináció

 

1. Identitás és csoporttagság

  • A diákok rajzolják körbe kezüket: kívülre (messzebbre) azt írják le, ahogyan azok látják őket, akiket nem nagyon ismernek. Közelebb, de még kívülre azt, ahogyan azok látják őket, akik közel állnak hozzájuk és belülre azt, ahogyan ők látják saját magukat. Utána karikázzák be azokat, amilyennek szeretnék, hogy mindenki tartsa őket, és húzzák ki azokat, amiket szeretnék, ha nem gondolnának róluk. Arról is lehet beszélgetni, hogy mások (idegenek) általában azokat a dolgokat látják meg, amik nekünk nem olyan fontosak, és mi is így látunk másokat.

 

2. Diszkrimináció

  • A fogalom definiálása kis csoportokban, majd együtt és egy lista összeállítása arról, aminek alapján lehet diszkriminálni.
  • Ezután kis csoportokban beszélgessenek arról, amikor őket diszkriminálták, amikor szemtanúi voltak egy diszkriminatív szituációnak és egy olyan esetről, amikor ők diszkrimináltak. Általában erről nem szívesen beszélnek az emberek, de eddigre feltehetőleg már elég közel kerültek egymáshoz és a kis csoportokban sokkal könnyebb beszélni, mint mindenki előtt.
  • Jéghegy: egy diszkriminációról szóló újságcikket, olvasmányt vitassanak meg kis csoportokban, majd rajzolják fel az ábrát. Ezt követően közösen gyűjtsön össze a csoport minél több okot, amelyek a háttérben lehetnek, mindig lejjebb menve és az okokat keresve. Vigyázzunk, nehogy előítélet-gyűjteményt kapjunk!

 

3. Következő óra előkészítése

A következő témákat adjuk ki vállalkozó diákoknak kiselőadásra (az előző években tanultak összefoglalása):

  • zsidó vallás és hagyományok
  • zsidó történelem az ókorban és a középkorban

Milyen tevékenységükért tartjuk számon a következő embereket?:

  • Hajós Alfréd
  • Korányi Frigyes
  • Bánki Donát
  • Vázsonyi Vilmos
   
Jognyilatkozat Linkek Támogatóink degob.hu bphm.hu